mandag 23. februar 2009

Vista og jeg...

Windows Vista og jeg har røket rimelig uklar. Jeg ante meg at det ville komme når jeg fikk meg ny datamaskin her for noen uker siden, og jeg skjønte at det var Vista som regjerte der...

Det tok nøyaktig 20 minutter før den første feil-meldinga føyk over skjermen..

Desperat meg stod nede i datasjappa morgenen etter. "GI MEG XP!"

Man skulle tro det var noe helt annet jeg stod der og higet etter enn et stakkars operatør-program.. Men sånn har JEG det da! *ler*

Jeg vil IKKE ha Vista - og jeg vil ikke ha Itunes.

3 ganger måtte jeg innstallere operatørsystemet før alt ville leke meg med og XP hadde gjort det hjemmekoselig. Tidligere hadde jeg Itunes, og siden jeg var så smart at jeg plutselig ikke ville ha noe med det å gjøre i det hele tatt, satt jeg plutselig med 400 totalt ubrukelige filer..

(Jeg skal love at de positive affirmasjonene jeg skryter av til stadighet lå laaaaaaaaangt inne.)

Bare tanken på den dumme klokka som dukker opp på skrivebordet gjør meg svart i blikket og pulsen stiger faretruende mot 100...

Ihvertfall... jeg bunkra meg med en ny pakke tobakk, 2 liter kaffe og et par munkholm, og forbannet meg på at jeg ikke hadde planer om å rikke meg av flekken før det meste var på plass. Det blei maraton-natt for min del...

(Back up tok jeg jo ikke før den gamle maskina "brant seg", og jeg med nød og neppe fikk ut det mest viktige.. Det havner også på lista over ting jeg ALDRI gjør igjen.. Hm.. når jeg tenker over det er den lista blitt grådig lang etter at jeg ble data-freak jaggu!)

Ihvertfall - med litt "pust uuuuuuuuuuuuut - og pust iiiiiiiiiiiiinn", 4 runder rundt stuebordet og 30 rullings, fant jeg de mp3 filene jeg så sårt hadde forvilla inn i hastverks-back-up'en, de fleste bildene .. Joda - jeg satt her samme kvelden jeg hadde levert fra meg det gamle vraket - blid og fornøyd fordi vi tross alt hadde greid å få skvisa ut de viktigste filene.. såååå kom jeg på den stakkars lille mappa... den med 543 bilder i.... den som het KODAK (Hadde den enda hett noe fullstendig ulogisk noe, så - men neeeeeeeeeeida - KODAK! )


Så der stod jeg da og peste: "Måååå haaaa XP!!" og " Væææææær sååååååå sniiiiiiiiilll og siiiiiii aaaaaaat dere ikke har kasta hardisken min enda.. værsjåværsjåvæææærsjåsnill???"

Men det hadde de jo gjort da. Det er jo vanlig skikk og bruk det - at de tar et skrujern og kjører gjennom gamle hardisker sånn at de ikke kan bli missbrukt av noen på miljøstasjonen.. Nuvel - en god rutine er det - men ikke akkurat DA og ikke akkurat for MEG..

Jeg måtte bare leve med at jeg hadde 543 bilder for lite...

Nå har jeg ihvertfall XP og de bildene jeg har, og den musikken jeg har og skal ha og...
Så får jeg telefon av en kompis som trengte hjelp til å få brent noe musikk over på cd.

Først prøvde jeg å guide ham på telefonen, men når jeg skjønte at han var overlykkelig bare han greide å slå på maskina og sende en mail... av og til fikk han til å sende vedlegg også... så skjønte jeg at jeg ikke ville få sove den natta med mindre jeg dro hjem til ham og bare fikset det i en fei..

Jeg kysset på mann og Tullerusk - sa "straks tilbake", og kjørte traktor-subaru'n min hjem til ham... Slo på data'n... VISTA.. Det bare lyyyste mot meg på skjermen, og jeg kjente en akkutt trang til å tverrsnu i døra og skylde på akutt emfysem eller noe..

Jeg trakk pusten dyypt og sa ; "Det er bare helt nødt til å skje MAGISKE ting i livet mitt - og helst nå akkurat nuh - i kveld..."

- åpnet windows player - klikket på brenn... alt gikk greit.. satt inn tom plate i brenner'n.. Så kom beskjeden: "Stasjon F: er tom - sett inn plate.. avbryt eller ikke avbryt bla bla bla"

"Her skal det for #¤%#¤%&#¤%& ikke avbrytes noe som ¤%"#%"#¤% helst brølte jeg - BRENN den plata NÅ, ellers så skal jeg gi den en magi som smelter hovedkortet ditt!!!!"

Åpnet spilleren - smalt den inn igjen.. Og DER begynte den å brenne. Konfigurerte fil og fortalte meg at det gikk så og så mange prosenter framover... samtidig som den dumme maskina fortsatte å fortelle meg at det IKKE var noe plate i stasjon F: og at jeg måtte enten sette inn en cd eller avbryte!

Da skjønte jeg vel i og for seg at Vista bare et stor i kjeften, og at den sier en ting og gjør noe helt annet..

Jeg brant nå ihvertfall 3 plater mens "Du har ikke satt noe plate inn i stasjon F: " stod og blinket mot meg på skjermen..

Jeg må jo si at jeg skjønner de som leverer fra seg hele greia fordi blodtrykket er på evig oppadgående eller de får magesår og det som værre er...

Ihvertfall... Siden jeg følte meg litt oppessen i Vista-krigen, så tilbød jeg meg å sende en mail med et vedlegg han ikke har fått sendt fordi han stadig vekk får beskjed om at et eller annet ikke snakker samme språk og er på kollisjonskurs og og og...

Jeg åpnet mailkontoen hans - la til vedlegget (et word-dokument), klikket SEND og voila!!"Dette dokumentet er ikke kompatibelt med Word... bla bla bla -stod det.."

"Det driter jeg i", svarte jeg... trykket send igjen og Mail og vedlegg og hele balletten forsvant elegant ut i eteren og havnet akkurat der den skulle...

Igjen - den sier en ting, og gjør noe helt annet.. Minner meg om en X faktisk! :o)

Samme for meg akkurat nå, kjenner jeg - for jeg tok en krig mot Vista og JEG vant!!!

Det tok i underkant av 40 minutter, så var jeg på vei hjem igjen... og jeg har da ikke noe personlig forhold til tekniske duppeditter jeg, vel... *ler*

Neitsjh - jeg har full kontroll.. og jeg vant - jeg vant - jeg vant - jeg vant.......

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar