tirsdag 29. april 2014

Din FJOTT!!

Jeg dropper small-talk i dag!

Jeg er nemlig lei meg og litt forbanna..



Dette er et par med Horndykkere som bygger seg reir oppe ved Sorgenfri. De er det eneste paret i Fredrikstad i følge folk som har mye mer greie på fugl enn meg. (Arrester meg gjerne hvis jeg skriver noe feil - jeg blir jo bare GLAD hvis det er flere av dem..)

Etter at jeg kutta ut livet som asfaltbonde i Sandefjord, har jeg fått andefugleinfluensa.. Jeg vet hvor redene rundt vollane ligger, jeg går forbi hver dag, og følger med. Og siden jeg har smitta Stig med denne AF-influensaen.. ( eller hvem som smitta hvem er jeg litt usikker på her), så ville vi rett og slett opp og se på Horndykkerne. (På god avstand da, man holder avstand til fuglene, spesielt på denne tiden av året. De skal få bygge reder og hekke i fred.) Uansett:  For et vakkert sted!! Hadde det ikke vært for de FJOTTENE som like gjerne har kjørt bulldosere opp dit og skjøvet fyllmasse og leire UT I DAMMEN! Hele den ene siden er jo rasert!! Og når jeg leser litt rundt, så har jeg skjønt det sånn at det er planer om å bygge der.. Koselig det - jeg liker byutvikling jeg, og folk har ikke vondt av å bo i nærheten av en dam med fulger av ymse slag, men hvor er hensynet hen?

"Jammen, det er jo bare fugl - og det er en drøss av dem.." kan det hende du tenker.. Da vil jeg si følgende: "Jammen, du er jo bare en FJOTT, og selv om det er en drøss FJOTTER her i verden, så kjøper ikke jeg nabotomta hos deg, graver ut hagan min og fyller opp DIN hage med MIN drit!"

Jeg antar at jeg ikke er den første som har reagert på det sørgelige synet.. og det må være en FJOTT som har gjort det - helt klart.. Det hadde unektelig vært mye gøyere hvis det var ett par med FJOTTER i hele Fredrikstad, så kunne vi alle gått på oppdagelsesferd for å finne dem og se på mens de bygger hus og føder og... -og kanskje fylle hagen deres med leire?? 

*pjuh*

Jeg fikk forresten endelig tatt bilde av en av Toppdykkerne som holder til her. På det meste har jeg sett tre par, men nå om dagen er det bare ett par tror jeg.. 

Jorunn arresterer seg selv: 
(Bare en liten time etter at jeg skrev og publiserte dette - var jeg ute og gikk "runda mi", og da møtte jeg på ett par til med toppdykkere og jommen i meg dukket det ikke opp et par med Horndykker DER også..så da er det TO par rundt her nå da.. )  *ferdig med selvarrestering*

De kommer jo ikke bort og logrer for å få brød sånn som Stokkendene gjør, så jeg måtte smøre meg med solfaktor 15, like stor dose tålmodighet og utstyre meg med en kikkert og et kamera.  Etter 40 minutter kom den nærme nok til at jeg kunne bruke kikkerten som "linse" og få tatt et bilde hvor det synes at det ER en Toppdykker.  




Dessuten er det kommet andunger nå.. Ååå DE er søte!! Og si gjerne at StokkandMor ser kjedelig ut i fjærstasen, men hun er en kamuflert tiger når det gjelder. 

Hun og ni små gul/brune kyllinger svømte rundt i et område med mye siv. Utfordringen der var at DER holder et svanepar til - og Svanefar er ikke akkurat vennlig innstilt om dagen. 

Hver gang han nærmet seg - pilte ungene inn i sivet, og Andemor stilte seg åpen til hugg for å avlede.  I et lite øyeblikk der kom han nok litt for nærme en av de små nøstene, for jaggu blåste "Mor" seg opp til det dobbelte og fløy på den store svanen så fjæra føyk.

Når vi kom så langt så hadde jeg ikke lyst til å hente opp noe kamera for å vise andre hva jeg har sett - jeg hadde mer enn nok med å bare stå helt helt stille og følge med på kampen.

Etter en stund gav han opp, strakk seg opp så lang og vakker han var, med vingene rett ut.. (Der ser nesten ut som om de står på halefjæra i vannet).. kom med en lyd som var alt annet enn pen, og svømte majestetisk ut av sivet. Igjen lå Andemor og kalte på ungene sine.. en etter en kom de snikende ut av sivet. De var 9 stykker når jeg så dem først, og når jeg gikk var det 5 som hadde dukket opp igjen. Regner med at resten kom svinsende etterhvert. 

Sånn går nå dagene. Masse musikk inni hodet, et musikalsk teaterstykke tar form, og rusleturer ute i stillheten innimellom. 

Har jeg nevnt litt sånn tilfeldig i et bisetning at det er premiere på Hankø Fjordhotell den 17. juli???  ;)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar