onsdag 19. mars 2014

"Å lyspære eller ikke lyspære - eller rett og slett bare en langreist lyspære?"

Ok - i dag ble en sånn dag som er typisk meg, og som jeg til tross for alt fram og tilbake bare digger!!

Jeg har jakta på lyspærer i dag. En meningsløs jakt som jeg i utgangspunktet var nesten helt sikker på at jeg ville komme tomhendt hjem fra, men som jeg ikke klarte å la være til tross osv..

Lyset i ventilatoren vår er nemlig gåent. Begge to.. De fleste vil nikke og være enige i at det å lage mat på en mørk komfyr kan være som risikosport å regne, så det er en sånn detalj jeg bare MÅ fikse. 

Jeg tar ut de lyspærene som allerede står i ventilatoren og rusler opp på elektriker'n rett oppi gata her.. vi kikker og måler og blir enige om lyspærer som er like til den jeg har fra før..

Ventilatorpære til høyre, ny pære til venstre..

Når jeg kom hjem og skulle sette i de nye pærene, viste det seg at de nyinnkjøpte er for korte i "lortefallet".. vi snakker et par millimeter, og i min ivrighet etter å få lys over stekeplatene målte jeg diameter på pæra og ikke lengden på duppedingsene som henger under.. Ergo - de passer IKKE.

Ok - Jorunn tar med gammel lyspære på bytur.. Først opp på Claes Olsson.. der står det en kar fra før og leiter etter pærer. Han hører vel den litt irriterte mumlinga mi der jeg saumfarer hyllene og blir nok nysgjerrig.. Jeg trooor ikke jeg gjetter feil hvis jeg sier at han kjører motorsykkel av type Harley Davidson. (Hvis han IKKE kjører en Harley, er det ihvertfall litt snedig å kle seg i Harley-jakke, bukse, vest osv..) Uansett sykkel eller bil - dette var en svært hjelpsom og koselig fyr - og når jeg lufta min frustrasjon over å ikke finne en lik lyspære og fnyser ut at jeg sansynligvis må helt til Ikea for å finne den rette pæra. (Jada - vi har Ikea-kjøkken).. "Så dumt at du ikke sa det i går, da.. jeg var jo på Ikea i går, jeg.." , sa denne koselige fyren, akkurat som om vi hadde kjent hverandre lenge lenge. Jeg reagerte ikke på uttalelsen heller, for jeg svarte bare; "Åja - nei DET var leit. - typisk..!" (Vi så hverandre første gang for sånn ca 10 minutter siden, lissom..)

Etter 3 ansatte og et søk på nett, ble jeg henvist ned til en el-butikk litt nedover i byen. Jeg rusla i vei, og krysset fingre for at jeg ville få napp. Neida - de hadde ikke en akkurat sånn.. " Men ta å ring til Philips du - det er jo de som har laga pæra og de kan sikkert fortelle deg hvor du finner dem.." 
Da ser jeg jo at det står noe skrevet med mikroskrift på sokkelen.. 
"Eh.. du har ikke tilfeldigvis en lupe?", spør jeg.. ".. (Jeg hadde ikke nubbesjans til å se hva som stod - det så ut som morsetegn for mine øyne).. "Eh - nei, men hva med å gå over DIT", ler han og peker på en optiker som lå på andre sia av veien. JA, god ide.. jeg tar med meg lyspæra over veien og går inn til optikeren.

"Heisann - jeg lurer på noe, lissom.. Kan du være så utrolig snill å forstørre opp denne skrifta for meg på et eller annet vis? Jeg behøver artikkelnummeret, forstår du.. "

Veldig blid og veldig søt jente tar lyspæra og LESER DET SOM STÅR DER UTEN Å MYSE ENGANG!
"Vær så snill å si at du har på deg spesial-linser??", trygler jeg..
Hun ler og rister på hodet, mens hun skriver ned på en lapp det jeg behøver å vite.. Når det er gjort og jeg sier tusen takk og du er snill og helt sikkert ikke 40 år enda, og du kan bare grue deg og sånn, sier hun litt forsiktig; "Eh.. du kunne ikke tenkt deg en time hos optiker, da??"
Jeg lover å komme innom når jeg bare har fått tak i den dumme pæra jeg leiter så veldig etter, og så rusler jeg ut med en lysegrå sky over hodet..

Jeg finner fram nummeret til Philips og ringer inn, lirer av meg en lang regle med artikkelnr og alt som måtte behøves å vite om en lyspære.. Svar: "Nei, DEN får du bare kjøpt der du kjøpte ventilatoren, den er spesiallaget til akkurat det formålet.." Ergo - jeg må på IKEA! (Og det visste jeg jo egentlig...)

Som flaks er, så har jeg noen venner som skal på Ikea på fredag - og gjett hvem som skal være med å kjøpe lyspærer for et par år??  

Jeg glemte å kjøpe klesklyper når jeg først var i byen da.. men DET får jeg ihvertfall på nærbutikken her.. 

"Du får'e ikke morro'ære enn du lagær'e sjæl"


Syns nesten de blei litt fine til slutt jeg da.. det meste ser jo bra ut på bilde, så lenge man tar bilde fra den rette vinkelen.. *kniser*



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar