tirsdag 11. mars 2014

Hurra det er vår.. (så kort resyme som jeg bare klarer)

1. Husjh bort og ut og ferdig med Februar.
Jeg har feiret mesteparten av februar med prolaps/falsk isjas/et eller annet ufattelig irriterende.

2. Jeg ble den 3. mars en 16-års-mamma. Tullerusk er 16 år og jeg er både lykkelig for at hun blir eldre og livredd fordi jeg ikke kan kontrollere hvert eneste skritt hun tar eller valg hun gjør her i verden. (Det er godt man har vondt et eller annet sted hele tiden, sånn at jeg blir mer opptatt av DET - sånn egentlig..)



3. Jeg har vært på Ball i finstas og det hele. Folk som kjenner meg godt, vet at jeg stort sett aldri drar i noe finstas som helst, annet enn når jeg gifter meg.. ( Jada, jeg VET  - det høres ut som om jeg gifter meg til stadighet, og det har jeg jo i og for seg gjort også.. men denne gangen var jeg uskyldig. Jeg dro i finstasen UTEN å si Ja til noe som helst)



Før jeg dro i finstasen, så jeg sånn ut:

("Hjeeeeeeeeeeeelp - BALL= Polynese!! ")


Jeg kaller en spade for en spade:
Jorunn + finstas + en GammelDansk for nervene + champagne + rødvin til maten = sovna fra hele polynesen.

Jeg har rett og slett ikke kropp eller sjel til utagerende finstasing og fire retters fantastisk middag! ( Det var helt utrolig god mat - slette tid.. DEN fikk jeg med meg, serru.. *knis* )

Dog har jeg bestemt meg for å gi det en sjanse til, så vi prøver igjen seinere.. kanskje man opparbeider seg en utholdenhetstræl av noe slag? Ikke godt å si.. sånt vet man jo ikke før man har prøvd. 

Det jeg HAR sjel til, er det "nye" livet mitt her i Gamlebyen. 

Jeg er en asfaltbonde fra Sandefjord. Sandefjord har ikke noe elv, og ingen broer. De har i og for seg ikke  Nord Europas eldste og best bevarte festningsby heller.  Men de har jo andre fantastiske ting å by på.. det er bare at nå bor jeg ikke der lenger - jeg bor i Nord Europas best bevarte festningsbyer, i et bygg fra 1600-isj-tallet.. (Jeg har ikke rukket å sette meg inn i historien til huset her enda..lover å gjøre det etterhvert)..

Fra asfaltbonde og en blandingsarkitektur man kan grine av.. (Jada - jeg syns de som har ansvaret for det, har rasert Sandefjord Sentrum.. jeg GRÅT når dere rev Teaterlokalet f.eks. ALT er blitt legoblokker der, jo.. nok om det - måtte bare...), ser jeg nå ut stuevinduet mitt og ut over elva. Der hvor småferjene går i skytteltrafikk. (Byferje heter det kanskje.. man får med seg sykkel over også..) En som tøffer tur retur tvers over her.. Den går kontinuerlig og fram til ett på natta.. også er det en som går nedover elva, innom Kråkerøy, Sentrum og Gressvik, før den snur og kommer tilbake samme veien. Den går på formiddagen hver dag hele uka. 

Så i dag f.eks - tok jeg ferja til Kråkerøy og handlet på ICA. Hadde en halvtime å gjøre unna butikken på, så ruslet jeg ned og tok ferja tilbake igjen..  Ikke koster det noe heller.. GRATIS ferje.. Sukk, det er mange kommuner som har noe å lære av Fredrikstad, kjenner jeg.. 

I hvert fall da.. i stedenfor asfalt og eksos hadde jeg denne utsikten mens jeg venta på ferja hjem igjen..


Jeg feiret med å kjøpe tulipaner.. så nå har jeg klart å få det meste av favoritt-tingene mine med på ETT bilde..


Blomster, kaffe, frukt, peis og te-lys. Mmm.. Jeg mangler to favoritter da. Stig og Ida. De kommer jo etterhvert. Stig allerede i ettermiddag, og Ida om en ukes tid.

"Nei altså, blir'e værre så, så væit jæ'kke å hæle!"


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar