onsdag 15. januar 2014

Buss, kaffe, akupunktur og sånn..

Kollektivtrafikk er DIGG når det snør. Mens andre skraper og koster bilene for så å sette seg inn og hakke tenner og fryse på fingrene, rusler jeg plystrende ned en bakke og går på en Buss som er ferdig oppvarmet og som frakter meg tørr og ustressa til byen.

 ( Jeg har regna litt på det, og bussbilletten tur/retur er faktisk ikke dyrere enn å ha bilen parkert et eller annet sted i noen timer. Dessuten har jeg valget mellom 2 busser i timen etterpå, mens en bilfører må se på klokka og rekke det den skal før tia går ut på billetten. )

I dag havna jeg på Cafe og Restaurant Smaskens på min leiting etter god helt VANLIG svart kaffe.
Det var en cafe som både var koselig og stilig samtidig, med blanda interiør. Litt nytt og litt gammelt i en kul blanding. Dessuten  - selv om jeg satt inne i dag - så er det uteservering der også. Det er deilig når været tillater det, veit jeg.. 

I hvert fall - jeg rusler inn og går bort til disken. Bestiller meg en helt vanlig sort kaffe og peker så på en kake som ligger på et fat på disken.  Samtalen ble som følgende;

Jorunn: "Hva er det for noe godt?"
Dame på jobb: "Et øyeblikk.."  
Her forsvant hun rundt et hjørne og kom fort tilbake igjen og sa med et smil; "Det er 29 kroner".
Jorunn: "Jammen, hva ER det for noe?
Damen ser på meg og sier bestemt: "29 kroner"

Dermed endte jeg opp med en kopp kaffe og en kake som inntil videre bare får hete "29 kroner", da. Den var - til tross for at den endte opp som navneløs akkurat i dag - veldig veldig god! 
 Kaffen også! HURRA!! De hadde god helt VANLIG svart kaffe! Det betyr at jeg kommer til å sitte der mer, men jeg skal da ta meg en runde rundt til andre også. Er man på oppdagelsesferd, så ER man på oppdagelsesferd. 

Neste stopp for dagen var hos akupunktøren Monica hos  Bjølstadklinikken

Det er der jeg har vært mest (bortsett fra hjemme, selvfølgelig) siden jeg flytta hit i September, en gang i uka sånn ca - grovt regna - ok - minus jula da - og.. litt til..  men dog..  Jeg føler meg mer som nålepute enn menneske når jeg er til behandling..  (noe sååå utrolig dårlig gjort å skrive det da, Jorunn, for hyggeligere dame skal man leite lenge etter.. )

Så enten er jeg hos henne og blir stukket hull på sånn ca 26 ganger, eller så er jeg inne hos mannen hennes Thore, og blir dratt i hodet... ( *ler* Han er kiropraktor, og vet så absolutt hva han gjør - det er rett og slett helt nydelig å bli dratt i hodet.. så det er sagt!)

Det er fantastiske folk, med et humør som smitter voldsomt, sånn at hvis jeg er litt sur og grinete når jeg kommer, så er jeg kniseguri og optimist når jeg drar derifra. Også holder de kroppen min i orden for meg - og det er de rett og slett flinke til!  

Er hun ikke bare helt nuudelig?


Når jeg var ferdig gjennomnålet, ruslet jeg blid og fornøyd opp på buss-stasjonen og rakk akkurat neste bussen hjem.. Ah - FRYD med alt som går på skinner.

Tjolahopp, tjolahei - nå er det middag og armkrok neste... 
Snakkast!
:)


1 kommentar:

  1. Så flott at du har funnet minst ett sted med god kaffe! Men du, hva smakte det av "29,- kroner" da?

    SvarSlett