fredag 31. januar 2014

NSB og jeg..

I dag har jeg brukt mesteparten av formiddagen til å stirre ut av et togvindu, og høre på utallige rare telefonsamtaler. Det er utrolig hva vi snakker om, egentlig. 

( Et snøfnugg prøvde tappert å haike... det gikk ikke særlig bra..)


Ikke i den forstand at jeg har sitti og lytta intenst for å høre noe som helst, men folk snakker HØYT i telefonen.. 

Det begynte på jernbanestasjonen i Fredrikstad.  Der fikk jeg innføring i en konflikt mellom arbeidsgiver og arbeidstaker via et menneske som tydeligvis har greie på jus OG som tok feil pille i går kveld. Vedkommende trodde h*n tok en sinkpille, men så var det en koffeinpille og dermed satt h*n oppe halve natta og leste Norges Lover. 

En bit forbi Moss - på toget, satt det en fyr og snakket relativt høyt på et fremmed språk. Jeg velger å ikke prøve å gjette hva slags språk engang, for det har jeg overhode ingen kunnskap om, men det var ikke et språk jeg forstod i hvert fall.. Jeg var helt sikker på at han - etter tonefallet å dømme - satt og kranglet med noen i den andre enden.. men så kikket jeg på ham, og han satt og smilte, og da hørte jeg at det var et barn han snakket med.  Jeg gikk straks i skammekroken hva fantasi angår.

Så dukket det opp en svensk stemme i kupeen.. Svensk er et vakkert og lyrisk språk, spør du meg. Jeg fikk ikke med meg et skvatt av hva som ble sagt - som sagt - jeg LYTTET ikke, jeg bare tok inn naturlig lyd, men etter "kosepraten" som gikk tidligere på turen, som jeg trodde var en krangel osv.. - var dette som en vakker vise om høsten.  Jeg lar meg stadig fascinere over hvordan ørene sender bilder opp til hjernen, hvis man sitter sånn og bare lar det skje...

Så kom det en samtale som er så TYPISK. "Hellåu! Æjm in Nårvaj rait nåu, and ui hæv tu meters åff snåu here. " - også en typisk "snakkes seinere i kveld da"-samtale for resten.. Men hallo?? *ler* Vi gjør det der alle sammen, og det er så morsomt.. for nesten alle jeg snakker med har 2 meter snø.. Jeg har sett bilde fra Tromsø når de hadde 2 meter snø, og jeg tror de aller færreste faktisk aner noe om hvor mye snø det egentlig ER..  Men vi har nå det da - og i hvert fall når vi snakker med folk som bor i land hvor snø er en saga blott, og som syns 12 varmegrader er kaldt nok i massevis..   Prøv å legg merke til det engang.. det er 2 meter som er greia vår.. morsomt..
(dette er lissom 2 meter snø... jeg håper Tromsøværingene får seg en god latter)

Trygt ankommet på Oslo S, hadde jeg en halvtime å fylle med et eller annet, så jeg satt meg på en cafe... Det var det fler som hadde gjort. Blant annet en liten trio av strikkende damer. DER hadde de strikke-treffet sitt da.. Det må være det mest ukarismatiske stedet i hele norge å ha en strikkeDate på.  Hvis jeg smaker på ordet StrikkeTreff/Date (stryk det som ikke passer), så ser jeg for meg kakao m/krem, et par vafler, en litt lun plass med små vinduer kanskje.. en radio som står på P1+ i bakgrunnen..   Disse satt i et åpent cafe-landskap helt oppunder taket på Oslo S, omkranset av mennesker som enten snakket i telefonen, sjekket noe på en pad, pod eller pc, så på film.. på en pad, pod eller pc - og i bakgrunnen hørte jeg: 
" Tog fra Lillehammer som går videre til Larvik rute R10, er ventet inn på spor 5 om 10 minutter.!! Tog FRA Larvik som skal videre TIL Lillehammer er 10 - 15 minutter forsinket på grunn av signalfeil ved Stokke. Det var tog FRA Larvik som skulle... osv osv osv..  " 

Igjen må jeg gå litt i skammekroken fordi jeg muligens setter litt for mange kriterier for at noe skal bli koselig og gjennomførbart... De koste seg disse damene, der de satt og snakket om livet, sikkert, mens de tryllet fram fargerike og varme plagg som helst sikkert kommer til å glede en eller annen fremtidig eier.

***

Vel over på Vestfoldbanen - ja, det toget som gikk til Larvik FRA Lillhammer og som ikke var forsinket p g a signalfeil osv, hadde jeg kosta på meg en plass i Comfort-vogna. Der sitter det folk som er på jobb på en eller annen måte. Og DER er det masse kryptiske telefonsamtaler. For de aller aller fleste har jo en viss ide om at en togkupe ikke er synonymt for privat, så de modererer seg veldig. Og arrester meg hvis jeg tar feil, men jeg tror jaggu de blir så kryptiske noen ganger at de som sitter i andre enden av telefonen ikke skjønner bæret av hva som egentlig blir sagt de heller.  Hvor ble det av; "Jeg sitter på toget jeg, kan jeg ringe deg opp om en stund? "..  

Innerst inne syns jeg at alle de som har kjørt tog sammen med meg i dag, skal fortsette å være akkurat sånn som de er.  Det er jo noe av det som gjør det så utrolig flott å reise med tog, og faktisk noe av det som gjør at min 3 timer lange togtur var unnagjort på en Schvupp! 

Nuh - er det Sandefjord og Snuppelupp som gjelder. Hun har fått mammans-spaghetti&kjøttdeig-middag, og nå sitter vi bare og nyter å være under samme tak. Men om 4 minutter - DA må jeg bare finne meg i å sitte helt musestille og ikke "mase" altså - for da er klokka 20:00 og Norske Talenter går på TV2.

Jeg er lydig sånn... det er jo så mye gøy å tenke på om dagen, atte..

*Tjobing!*

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar