lørdag 18. januar 2014

Tenåringsmamma, biler og Sandefjord og sånn..

Dagens innlegg handler om at jeg aldri mer skal klage på bilen skriftlig og ut i offentligheten igjen, for en time etter at jeg skrev gårsdagens innlegg, sa det elektriske "hysterisk -blinketti-blink - knitre-knitre - og en blinkettiblink til" - og så døde den motoren. Alt dette fordi jeg satte på vindusviskerne.  Og der stod vi da - rett etter avkjøringa fra E6 ved Karlshus, med nesa mot Moss, i en busslomme, med bilen full av det som en bil er full av når et par voksne skal være en helg i Sandefjord. Heldigvis inneholdt bilen også 2 par termodresser. Den ene av dem var allerede på kroppen min.
(forskriftsmessig skal vite - godt kledd OG godt synlig)

 Jeg ringte veihjelp - og en koselig , samt litt fortvila fyr fortalte at det var sånn ca TO TIMERS ventetid før de hadde ledig bil.. Ikke så rart - det snødde smådjevler og det var KALD. Klokka var 18:00. Nødblinken min funka ikke engang - og siden bakluka både var frosset fast OG mangler den knotten som skal åpne driten, måtte Stig leke slangemenneske og bryte seg inn i bagasjerommet innenfra (jada - der hvor 2 bager, 2 poser med mat, ferdig kylling/chillisuppe i bokser, en pc og en termodress m/tilbehør var stappa inn) for å få tak i varseltrekanten. 
Telefonen min blinka stadig inn meldinger fra Bastø Fosen om at den ene ferja etter den andre var innstilt. Den ene ferja hadde fått noe styringsplunder og dundra rett i molo'en ved Moss, så den var ikke særlig tess - den andre husker jeg ikke hva var.. jeg hadde mer enn nok med å ikke å få hysterisk frost-anfall, så jeg orket ikke engang å forestille meg at vi ikke kom med noe ferje, eventuelt at vi måtte stå på kaia i Moss i en times tid OGSÅ.

 Heldigvis er Stig en handlingens mann, så mens jeg satt og prøvde å ikke være hysterisk i telefonen med veihjelpa, fikk han ringt en kamerat og en sjef, sånn at han skaffa oss skyss tilbake til Fredrikstad og en bil vi kunne låne over helga.  Siden bilen vår var full av stæsjh, ble vi enige om at Stig skulle dra tilbake til byen og hente annen bil, mens jeg holdt fortet og venta på Falck.  Gleden var ENORM når den store Falckbilen dukket opp etter bare en liten time med venting - og så fikk jeg satt meg inn i varm redningsbil mens den metallhaugen av en fransk spikermaterialske bilen ble dratt opp på lasteplanet.. 
(Det beste og varmeste forsetet jeg har sitti i på lenge!!)

Ok - hva skjer nå?? Jo, bilen ble kjørt til Mekonomen i Råde. Der var det jo selvfølgelig stengt - det er jo helg. Så nå må jeg ringe dit på mandag morra, og forklare hvorfor det står en fransk spikermaterial'sk bil parkert på snei der, og så blir det ett av to.(500 kroner i egenandel, forresten, tusen takk, værsjågod)

 Enten er det ikke så ille som jeg tror, eller så ER det så ille som jeg tror, og da betyr det i praksis at vi ikke lenger har noe bil.  Hvordan jeg skal få bilen fra Mekonomen og til skrapen - og HVOR den skrapen er, har jeg ikke peiling på.. som sagt - jeg flytta til Fredrikstad seint i august - og siden har jeg vært hjemme, hjemme, sjuk, eller hjemme med kun små avbrekk hos akupunktør og svømmehall samt et matvarebutikk, så jeg er totalt BLANK når det gjelder hvem, hva og hvor og i hvilken rekkefølge. Nuvel - det blir neste uke's hodepine det da i såfall.

Stig fant meg på Råde, vi fikk pakket alt over i en bil som FUNGERTE, jeg satt med huet INNI varmeapparatet nesten hele veien, og når vi kom til Moss, fikk vi kjøre rett ombord i en ferje og kvart på åtte hadde vi stø kurs mot Sandefjord. Bare 3 timer forsinka, men slette tid - for en tålmodighetsprøve!!

Kylling & Chillisuppe smakte enormt godt når vi endelig satt i stua til Søss, må jeg bare ha sagt..

Lørdag: Vi kjører plutselig en to-seter.. Og vi er i Sandefjord og der er tulleruska mi.. (Jeg er litt usikker på om hun syns Tullerrusk er et bra kosenavn akkurat nå - snart 16 år og sånn..),, Stig + Tullerusk + meg = 3 sist gang jeg sjekka. Tullerusk skal hentes hos ei venninne, og hun og jeg skal til byen..  Her har det snødd - mye mer enn i Østfold, skal jeg love.  Jeg har ikke sovet i natt - i hvertfall alt for lite. (Lang historie som omhandler en gammel dame i andre etasje som har fått seg en merkelig døgnrytme, en alarm på komfyren som går bananas og en brøytebil som fant det for godt å dukke opp seint på natta - OG et avisbud)... 

Vi blir ihvertfall enige om at Stig kjører meg til sentrum, henter Tullerusk hos venninne, slipper av Tullerusk i sentrum og så drar han hjem, og så får vi finne en buss etterpå.. Tullerusk skal ha vintersko. Det betyr i praksis at Mamma (her: MEG) går og finner fram alle de parene på SALG som Tullerusk syns er scthøgge, mens hun går og finner de parene som IKKE er på salg, som Mamma (her; MEG) syns er både alt for dyre OG scthøgge..  Etter fler butikker fram og tilbake, hvor jeg prøvde å alliere meg med en kompis av TR (forkortelse for Tullerusk), ei butikkdame og en vilt fremmed.. (TR var flau - klart det..), endte vi opp på en mellomløsning som alle kunne leve med - både lommebøker, tenåringer og bil-løse mødre.
Resten av formiddagen gikk som smurt, egentlig. Handla mat, snop og fant en buss.. Svisjh, svisjh, plutselig var vi i leiligheten igjen, og jeg fant meg selv på kjøkkenet i ferd med å lage kalkunstek.

Og såååå kommer poenget.. jeg har bodd i denne byen i 40 + år, og jeg møtte nøyaktig like mange kjentfolk i sentrum i dag, som jeg pleier å møte når jeg er på vandring i Fredrikstad.. dvs - INGEN!  Så enten kjenner jeg ikke særlig mange, eller de bruker lørdagen sin på andre ting enn å løpe rundt på kjøpesenteret med lommeboka på snei.. Kanskje de sitter i bilene sine - de som VIRKER - på vei et eller annet sted for å ake, grille pølser eller gå på ski? Eller kanskje de skal på lørdagsjazzen på en pub/bar som har lørdagsjazz hver - åff kårjse - lørdag?? Eller kanskje de bare sitter hjemme og ser ut og tenker at de egentlig burde ha måka snø, men ikke har planer om det før i morra??  

Jeg for min del har planer om å ete kalkunstek til å det står ut av øya på meg, legge beina høyt og prøve å ikke lure på hvordan jeg skal komme meg fra A til B heretter.. og kanskje spiller jeg litt piano innimellom..


Og aller aller mest skal jeg kose meg med Tullerusk! Den besteste snart 16-åringen jeg vet om..




Hadet litt...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar