torsdag 16. januar 2014

Sirup er vel kanskje greit..

Noen dager er så tunge å få skikkelig i gang. 



Man stirrer ut vinduet - snø, vind.. man stirrer inn i stua - rot, vask - man stirrer inn i sitt eget hode.. sirup..

Av og til sammenligner jeg meg selv med den gamle bilen min, den jeg hadde før. Før Stig, før Fredrikstad.. Jeg hadde en Ford Nordic som NESTEN kjørte framover, og jeg digget den bilen. Men den hadde seriøse startproblemer, og når alt kom til alt, var det til slutt bare jeg som klarte å starte den. Jeg måtte lirke nøkkelen inn på en viss måte, og så måtte jeg vri om og holde i 5 sekunder - 6 ganger. På den syvende gangen hostet motoren iltert, og så startet den.. Selvfølgelig var det folk som fnøs i nesa og mente på at DE kunne starte bilen lett som en plett, for det var helt sikkert noe jeg gjorde feil osv. Jeg lot dem som regel prøve, og det endte ALLTID med at jeg fikk beskjed om at den bilen der hadde et totalt vraka starter, og trengte en ny.  Så satt jeg meg inn da - gjorde rutina mi, bilen hosta et par ganger, og starta. 

En dag bytta jeg starteren, det er måte på hvor lenge man orker en sånn tålmodighetsprøve hver gang man skal noe sted.  Dagen etter - og jeg tuller ikke.. DAGEN ETTER jeg fikk den ferdig reparert hjem fra verkstedet, ble den stjålet. For en gangs skyld hadde jeg full tank også, så de tjuvraddene hadde noen mil på seg før de måtte stoppe noe sted.

De kom ikke så langt da. Klokka 05 på natta/morgenkvisten, ringte det en overivrig politimann og fortalte at de hadde funnet bilen i ei grøft bare en mil halvannen unna. Sånn går det når man skal ligge på "breien" med en Ford og være kul, når man er 16 år og ikke har lappen, i stjålet bil og med nervene på utsia.

Kan du skjønne hvorfor politiet måtte ringe og vekke meg klokka fem på morra'n?
Jeg spør selvfølgelig om hvor bilen ER og om jeg skal komme og hente den, siden han er så ivrig på telefonen.. Neida - jeg får ikke henta den før etter klokka 10:00 på Viking dagen ETTER, for den må på verksted osv..
Takk for den, det blei jo ikke noe mer søvn på meg den natta.. 

Jaja, Forden og jeg fikk noen år til før den endte opp som flatpakke hos en bilopphøgger, mens mor gråt en skvett, og den daværende sjåføren syns at mor var litt teit.. 

Ok, lang avsporing dog - poenget mitt er vel egentlig at når starteren MIN er gåen, så er det vel også sånn at det bare er jeg som klarer å lirke meg selv i gang igjen. Eller kanskje jeg rett og slett velger å sitte her med starter'n på halv tolv og med sirup på tanken, og heller glede meg til sommeren.



 Til Månefestivalen f.eks.


-så kan jeg heller starte igjen en annen dag - i morra, kanskje??


1 kommentar:

  1. Mimre mimre, husker den bilen.. Har kjørt noen mil i den.... Og du, dårlige startere nå vi visst bare leve med. Lirke og lure, men i gang kommer vi da! :)

    SvarSlett